WhatsApp Business, klantenservice van de toekomst?

Heb je een chatfunctie op jouw website? En zo ja; hoe vaak wordt de chatfunctie van jouw website gebruikt? En wat doet je concurrent op dit gebied? Geen overbodige vragen om te stellen, in dit tijdperk waarin digitale vooruitgang koning is.

In contact met jouw doelgroep

Laten we bij het begin beginnen: om je product of dienst aan te bieden, is het noodzakelijk om in contact te komen met je doelgroep. Zoveel staat in ieder geval vast. Maar hoe communiceert je doelgroep? Het antwoord op deze vraag lijkt simpel; privé hebben we namelijk allemaal een mobiele telefoon bij ons, 24 uur per dag. En als bedrijf hebben we een vast nummer waarop we tijdens kantoortijden bereikbaar zijn. Ook zijn er mailings, een Facebookfeed, Instagram, Twitter en wellicht een chatfunctie op je website. Bereikbaar zijn voor je doelgroep, en dat op een laagdrempelige manier, dat is nodig om in contact te komen en zijn met je doelgroep.

Laagdrempelig contact

Maar ben je dat eigenlijk wel, bereikbaar op een laagdrempelige manier? Wanneer is de laatste keer dat je een chatfunctie hebt gebruikt op een website? En om nu een mail te sturen naar de klantenservice, om vervolgens te wachten op antwoord…. dat is toch echt niet meer van deze tijd. Telefonisch contact is de enige optie waarbij je direct en duidelijk antwoord op je vraag krijgt. Ervan uitgaande dat je de juiste persoon te pakken krijgt, en dat het niet te druk is waardoor je de 12 wachtende in rij bent.

WhatsApp als klantenservice

WhatsApp lijkt aan alle eisen te voldoen; laagdrempelig, direct, en duidelijk. Zowel op mobiel als op een desktop te gebruiken. Dus waarom zou je het niet integreren in jouw communicatiemix?

Eén reden om WhatsApp niet te gebruiken, is dat de dienst op dit moment maar door één medewerker kan worden gebruikt per telefoonnummer. Afhankelijk van de inrichting van jouw bedrijf kan dit voldoende zijn, maar met het oog op de toekomst kan dit belemmeringen opleveren.

WhatsApp Business

WhatsApp heeft officieel aangekondigd dat zij met een nieuw product komen: WhatsApp Business. Deze versie belooft zakelijke oplossingen voor je bedrijf, zoals het “makkelijker maken voor bedrijven om te reageren op klanten, klanten scheiden van persoonlijke berichten en bedrijven een officiële aanwezigheid bieden in de app.”

Ben je van plan WhatsApp Business in te zetten als onderdeel van jouw klantenservice? Laat het ons weten!