Smyler Portret: Tamara van Wijk

Het Smylerteam kent Tamara, oftewel ‘Tam’, als een bevlogen, rechtvaardige, gedreven maar vooral hele lieve collega. Iedereen merkt dat ze het beste met de ander voorheeft en dat is prettig samenwerken. Ook zorgt onze collega voor hilarische momenten, vooral als ze een grapje pas laat (lees: héél laat) begrijpt. Thuis is Tamara een lieve moeder voor haar 2 kinderen, Aliza en Boaz. Je moet deze namen maar net weten, want Tamara horen wij op kantoor alleen over ‘Lies’ en ‘Bo’. Daarnaast vindt ze het heerlijk om er even uit te gaan met haar man, Jon. En wat zijn je hobby’s Tamara? ‘Ik heb kids! Geen tijd voor hobby’s.’

Er verschijnt gelijk een glimlach op het -eigenlijk altijd vrolijke- gezicht van Tamara als je vraagt waar ze nou echt blij van wordt: ‘ik houd ervan om iemand te zien groeien en bloeien. Helemaal als ik daar op een manier een rol in heb kunnen spelen. Ik vind het gaaf om te zien als mensen in hun element zijn. Als je doet waar je goed in bent én wat je leuk vindt, dan ben je niet aan het werk.’

De weg naar marketing en communicatie

Hoe Tamara bij Smyler terecht is gekomen? Nou, dat was nogal een omweg! Ze heeft officemanagement gestudeerd in haar tienerjaren. Een aantal jaar later mocht Tamara bij haar toenmalige werkgever kiezen op welke afdeling ze graag zou willen werken. Die keuze was voor haar niet moeilijk. Vanwege haar grote liefde voor de Nederlandse taal én psychologie koos ze voor het vak communicatie en marketing. Deze afdeling bestond echter nog niet binnen het bedrijf. ‘Omdat ik letterlijk nog 0 kennis had van Communicatie en Marketing vroeg ik alles aan iedereen en haalde ik overal informatie vandaan. Maar al snel kwam ik erachter dat marketing zoveel disciplines behelst dat eigenlijk niemand dat állemaal kan en weet. Bij de uitwerking heb je altijd meerdere personen nodig.’ En daar kwam Jaap om de hoek! Jaap leerde Tamara, ‘Tam’, kennen en vroeg haar al snel of ze contentmanager wilde worden bij Smyler. En gelukkig wilde ze dat heel graag! Zo kon Tamara haar klanten (inclusief haar voormalige werkgever) bieden wat ze nodig hadden op het gebied van communicatie en marketing omdat Smyler alle disciplines in huis heeft.

‘Samen zorg je voor de beste marketing’

Trots op haar werk

Tamara is trots op het werk dat ze doet. Met name dat ze voor verschillende klanten, toen ze nog weinig ervaring had, een goede basis heeft gelegd bij verschillende bedrijven. ‘Vandaag de dag gebruiken we die basis nog steeds om de communicatie en marketing in te richten bij andere klanten die nog geen soortgelijke afdeling hebben. Verschillende klanten deden nog niets met marketing en ik vind het nog steeds heel gaaf om dit op te starten. Zeker omdat je de groei van een klant vanaf het begin af aan meemaakt.’ 

Zo heeft ze ook Smyler (bijna) vanaf het begin meegemaakt. ‘Sinds ik werk bij Smyler ben ik verantwoordelijk voor het klantencontact tussen onze technische afdeling en de klant. Nu ben ik voornamelijk bezig met het helpen van klanten op het gebied van online en offline marketing. Uitvoerend, strategisch of leidend…’ Ze begint te lachen en maakt snel haar zin af ‘en eigenlijk ook alles daar tussenin.’ Tamara heeft enorm veel ideeën en creativiteit. ‘Vroeger dacht ik dat ik niet creatief was omdat ik niet kon tekenen bijvoorbeeld. Maar nu zie ik dat ik veel creatieve ideeën heb en dat is mijn kracht. Daarnaast geloof ik ook echt in de chemie van samenwerken. Samen zorg je voor de mooiste resultaat.’

Tamara deelt haar ultieme marketingtip met ons: ‘Het is niet per se heel origineel, maar dat laat ook zien hoe belangrijk het is. Het kan verleidelijk zijn om de taal te spreken van je eigen bedrijf of aannames te doen over je doelgroep. Maar de beste basis is de doelgroep zelf. Door je te verplaatsen in de doelgroep en het gesprek aan te gaan met hen weet je hoe je hen het beste kunt bereiken.’