Smyler Portret: Hettie Clements

We stellen graag Hettie aan je voor. Hettie is onze designer, oftewel onze vormgever, maar ook fotografe en klantmanager bij een aantal klanten. Dat ze een beelddenker is, zal je dus niet verbazen. Regelmatig ligt ze helemaal dubbel om woorden met een dubbele betekenis of andere woordgrapjes. Met haar humor verblijdt ze niet alleen ons, maar ook haar man en zoontje. Een tikkeltje prettig gestoord, creatief, maar vooral heel eerlijk, gevoelig en heeft altijd het beste voor ogen voor haar klanten en collega’s. 

Het doel van marketing 

Wat heeft Hettie gedaan voordat ze bij Smyler terecht kwam? ”Acht jaar lang heb ik in het voortgezet onderwijs gewerkt als docent Beeldende Kunst en Vormgeving. Doordat ik les gaf aan verschillende jaarlagen en leerniveaus, heb ik geleerd om op de juist doelgroep af te stemmen. Daarna heb ik op een beschermde woonvorm van het Leger des Heils gewerkt, waar ik met een hele andere kant van de samenleving te maken heb gekregen. Eén die veel inlevingsvermogen van je vraagt. Beide doelgroepen zijn uiteindelijk op zoek naar één ding: de essentie van het leven. Doordringen tot de kern. Deze zoektocht, waarvan ik denk dat we die bewust of onbewust allemaal maken, heb ik ingezet toen ik begon te schrijven. Blogs, columns, korte verhalen en webteksten. Met altijd de vraag in mijn achterhoofd: ‘wat wil ik nu eigenlijk zeggen? Wat wil ik hiermee bereiken?’. Dat is een vraag die we binnen de marketing altijd stellen: ‘Wat is het doel van de campagne?’” 

“Marketing is psychologie, ook in de vormgeving.”

Het Smylerteam

Ik heb voor diverse werkgevers gewerkt. Ik heb het altijd prima naar mijn zin gehad; ik ben goed in aanpassen. Het mooie aan Smyler is, dat ik me niet hóef aan te passen. Binnen dit team mag ik echt volledig mezelf zijn. Ik kan kwetsbaar zijn én mag de pias uithangen. Ik doe het werk dat ik leuk vind én heb het gevoel dat ik echt tot mijn recht kom. Wat wil je nog meer?!

Beeldvormer

En dan kom je bij Smyler te werken. Wat dóe je nou eigenlijk bij ons? 😉 

‘Mijn werkzaamheden zijn echt ontzettend divers. Van websites vullen met content, tot marketingstrategiën bepalen met de klant, een (nieuwe) huisstijl voor een klant neerzetten, het vormgeven van een flyer of reclame-uiting en het maken van foto’s voor Instagram of klantverhalen. 

Ik houd van Social Media. Van het gedrag van gebruikers. Daar haak ik met het maken van posts graag op in. Dat geldt ook voor het vormgeven. Of de opdrachtgever het resultaat mooi vindt, is belangrijk, maar nog belangrijker is dat het de potentiële klant triggert om meer over je te willen weten. Dus ook hiervoor moet je je eerst inleven in de doelgroep en het bijbehorende gedrag.’

Ter afsluiting deelt Hettie nog een tip: Marketing is psychologie. Ook in de vormgeving. Iets wat oprecht wordt gebracht, wordt sneller voor waarheid aangenomen. Zorg daarom altijd dat je uiting geloofwaardig is. Het gebruik van mooie woorden en bijvoorbeeld stockfoto’s is een valkuil waar je snel instapt omdat het voor je idee professioneler overkomt en het er kwalitatief goed uitziet. Maar het maakt je tekst en beeld ook minder geloofwaardig. Laat de opsmuk dus achterwege en laat je echte, eigen verhaal zien.