SEO vindbaarheid optimaliseren

Wat is SEO? Uitleg en Tips!

Wellicht heb je al weleens gehoord van SEO. Het is al een tijdje een hot item in de marketingwereld. SEO staat voor Search Engine Optimisation, ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Door je website te optimaliseren kan een zoekmachine zoals Google of Bing, jouw website beter lezen. Hoe beter/sneller een zoekmachine jouw website kan lezen, des te hoger je ranking (later in de blog leggen we exact uit wat dit is). In deze blog lees je nog meer over SEO en hoe je ermee kunt beginnen.

Waarom SEO?

Stel je voor; je wilt een nieuwe laptop kopen. Wat doe je dan? Ga je direct naar een winkel voor een aankoop of kijk je eerst online? Frankwatching geeft aan dat maar liefst 59% van de klantreizen online begint. Dit laat al zien hoe belangrijk het is om online aanwezig te zijn.

 Allereerst is het dus belangrijk dat jouw website ingericht is op optimale vindbaarheid via de zoekmachines. Het enige wat de zoekmachines namelijk willen, is het beste antwoord geven op de zoekterm die is ingevuld. Het optimaal inrichten van jouw website voor veel gezochte en relevante zoektermen is dus Search Engine Optimalisation.

“Tegenwoordig zoekt bijna iedere consument eerst op internet naar een product.”

SEO vs. SEA

Weet jij het verschil nog niet tussen SEO en SEA? Dan ben je hier op de goede plek. Hierboven hebben we al uitgebreid uitgelegd wat SEO is. Een samenvatting van SEO: gratis een hoge plek verwerven in de organische zoekmachine resultaten. SEA is het betalen om beter weergegeven te worden. SEA vindt plaats via Google Ads. Google Ads is het advertentieprogramma van Google.De resultaten bovenaan de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google zijn Google Ads-resultaten.  Zie hieronder een afbeelding waarin het verschil tussen SEO en SEA duidelijk wordt aangetoond binnen Google. Je kunt het ook herkennen aan het vetgedrukte woord ‘Advertentie’ voor het zoekresultaat.

SEO en SEA verschil
Het verschil tussen SEO en SEA

Ranking met SEO

Net hebben we het al over ranking gehad. Maar wat houdt dat nu precies in? Ranking gaat in op de positie die jij verwerft in een zoekmachine. Hoe beter jij gerankt wordt door Google, hoe beter je vindbaar wordt en des te meer traffic je krijgt  op je website. Gratis verkeer. Het verbeteren van je vindbaarheid draagt ook nog eens bij op de lange termijn. Terwijl je bij adverteren (SEA) vaak tijdelijk goede zichtbaarheid koopt. Er zijn meerdere factoren waarop Google jouw website ‘rankt’. Belangrijke waardes zijn laadsnelheid van je website en goede metateksten die relateren aan veelgebruikte zoektermen.

Beter ranken

De missie van Google luidt als volgt: alle informatie ter wereld organiseren en dit universeel toegankelijk en bruikbaar maken. Als je met je website dezelfde waarde in acht neemt, ‘past’ je website bij Google. En dat vindt Google fijn. Als je website niet past bij de missie van Google, gaat dit ten koste van je vindbaarheid binnen deze zoekmachine. Dus of je nou wilt of niet; om online klanten te werven kun je maar beter voldoen aan de eisen van Google.

SEO in de praktijk

Via je website kun je mensen informeren en overtuigen om over te gaan tot een aankoop. Als de vindbaarheid van jouw website niet op orde is, word je niet – of weinig – gevonden via een zoekmachine. Als gevolg hiervan kun je mensen niet succesvol overtuigen omdat ze het simpelweg niet te zien krijgen. Daardoor wordt jouw product of dienst niet door hen gekocht. 

Eerder schreven wij al een blog over veel gemaakte SEO fouten. Voorkom deze in de praktijk!Er zijn enorm veel ranking factoren waar een zoekmachine rekening mee houdt. Al deze factoren zijn terug te brengen tot 3 categorieën, namelijk: 

  1. Content
  2. Techniek
  3. Autoriteit

Content

Je vindbaarheid verbeter je dus door de content (tekst en beeld) te optimaliseren voor jouw doelgroep. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Een belangrijk SEO aspect is een link naar jouw website van een ander merk/organisatie. Dit geeft jouw SEO een enorme boost. 
  • Is je bezoeker tevreden met je website en gaat hij niet direct van je website af (bouncerate), dan stijgt je autoriteit automatisch. Dan is je website nog beter vindbaar, want je content voldoet aan de belangrijkste eis van Google: informatie organiseren, toegankelijk en bruikbaar maken
  • Google organiseert informatie op relevantie. Als jij relevante informatie hebt voor de gebruiker, wordt je positie in de zoekresultaten hoger.

Techniek

SEO techniek wordt beoordeeld op verschillende punten. Bijvoorbeeld:

  • De structuur van je website, het gebruik van koppen, snelle laadtijd en het gebruik van sitemaps.
  • Een snelle laadtijd van je website is enorm belangrijk, daarom gaan we daar nu vooral op in. Hoe langer een pagina erover doet om te laden, hoe groter de kans wordt dat een gebruiker het tabblad wegklikt en op zoek gaat naar een andere website. Als Google ziet dat een gebruiker niet vindt wat hij zoekt, degradeert jouw pagina steeds lager in de zoekresultaten.
  • Met een gratis tool van Google kun je zien hoe het momenteel is gesteld met de snelheid van je website. Maar er worden ook zaken aangegeven die je kunt verbeteren. Voor zowel je desktop website als die van mobiel. Check jouw website met PageSpeed Insights.
  • Een voorbeeld van een tip die Google met PageSpeed Insights geeft is de grootte van een afbeelding. Zorg dat de afmetingen niet te groot zijn en dat de kwaliteit niet te hoog is. Uiteraard blijft het wel belangrijk dat je website er goed en verzorgd uitziet. Voor je homepage kun je bijvoorbeeld voor grote afbeeldingen wat hogere kwaliteit gebruiken.

Autoriteit

De laatste categorie die we in deze blog behandelen is autoriteit. De autoriteit van een website wordt bepaald door hoeveel website linken naar jouw website. Ook de kwaliteit en relevantie van deze links speelt een grote rol. Het is eigenlijk een vorm van off-site SEO. Het is namelijk iets wat niet op jouw website gebeurd en wat je niet zelf in de hand hebt. Dit zorgt ervoor dat het een van de moeilijkste categorieën is binnen SEO.

“Door online zichtbaarheid kun je de omzet van je merk vergroten.”

Zoekwoorden voor optimale SEO

Weleens gehoord van een title tag? Een title tag is de titel van een pagina op je website. Iedere pagina heeft – als het goed is –  een unieke titel. De titel van je pagina is het belangrijkste onderdeel om goed te scoren in Google met je pagina. Logisch, toch? 

Tip van Flip: zorg dat het zoekwoord waar je op gevonden wil worden zo ver mogelijk vooraan in deze title tag staat (check eens onze titel! Dan weet jij wat voor blog dit is ;)). 

Zorg ook dat je keyword terug komt in de URL. WordPress genereert automatisch een URL als: https://website.nl/p=3. Zorg echter dat het zoekwoord terugkomt in de URL. Maak er bijvoorbeeld het volgende van: https://website.nl/SEO. Hoe eerder het zoekwoord in de link naar voren komt, hoe belangrijker Google dit woord vindt. 

Linkbuilding

Weet jij welke route je klant aflegt op jouw website? Het is ontzettend waardevol als je weet waarnaar jouw doelgroep op zoek is en hoe hij bij zijn eindbestemming komt. Google helpt gebruikers door verbinding te leggen tussen informatie en internet. Google is wereldwijd het meest gebruikt als zoekmachine. Dagelijks zoeken mensen zo’n 200 miljoen termen op via Google. Als organisatie ben je in zekere mate afhankelijk van zoekmachines om jouw potentiële klanten te bereiken.

Google heeft hun algoritme zo ingesteld dat verbonden content beter scoort. Website content met een aantal links die verwijzen naar kwalitatief goede bronnen en interne links van je eigen website, scoort goed en komt dus hoger in de zoekresultaten terecht.

Verbindt je content dus op de juiste manier met je eigen content én met dat van anderen.

Aan de slag met SEO?

SEO is nog waardevoller in combinatie met een contentstrategie. Als je rekening houdt in je website content met SEO, ben je vanuit de basis goed bezig. Idealiter gaan website content en SEO dus hand-in-hand.

Wil je graag aan de slag met SEO en/of een contentstrategie? Weet je nog niet hoe of wil je eerst meer informatie? Neem snel contact op. Onze Smylers helpen je graag verder.