SEA en seo search engine advertising Google

SEA: alles wat jij wilt weten en meer

Wil je meer sales, online zichtbaarheid en/of naamsbekendheid? Dan is adverteren een handig middel om een of meerdere van deze doelen te behalen. Door middel van SEA kun je een specifieke doelgroep bereiken en je doelstellingen (sneller) behalen. Maar wat is SEA precies? Lees snel verder, want in deze blog vertellen wij jou alles over SEA. 

Wat is SEA?

Dichtbij SEO staat SEA. De afkorting lijkt op elkaar, maar de betekenis is wel degelijk anders. SEA staat voor Search Engine Advertising. Je betaalt om beter te worden weergegeven in een zoekmachine. Op deze manier kom je automatisch op een hoge(re) positie in de zoekresultaten. Je koopt dus eigenlijk een hoge positie in een zoekmachine, boven en onder de organische zoekresultaten. Voor elke keer dat een bezoeker klikt op jouw advertentie, betaal je. Dit bedrag wordt vastgesteld door middel van een veiling

“Met SEA koop je als het ware een hoge(re) positie in de zoekresultaten van een zoekmachine.”

SEA vs. SEO

SEA gaat dus om het adverteren binnen een zoekmachine. Bij SEO gaat het om het verwerven van een hoge plek in de organische resultaten van een zoekmachine. Hieronder de verschillen tussen SEO en SEA in een handig overzicht:

SEA

Snel
Zelf budget bepalen
Direct resultaten
Gegarandeerd verkeer naar je website
Direct resultaat
Controle over uitgaven

SEO

Duurzaam
Gratis
Veel tijd & energie
Veel content op je website
Blijvend resultaat
Risico investering

SEA met Google

Google is wereldwijd de meest gebruikte zoekmachine. En meer dan 90% van de Nederlanders zoekt via Google. Adverteren via Google loont. Niet alleen omdat deze zoekmachine veel bezoekers ontvangt, maar ook omdat je automatisch veel inzichten ontvangt over het zoekgedrag van jouw doelgroep. Omdat Google het meest wordt gebruikt, gaan we in dit blog vooral in op Google en Ads, het advertentieprogramma van Google.

Google Ads veiling

Bij SEA betaal je dus voor de kosten per klik (CPC). Het adverteren in een zoekmachine gaat via een veilingsysteem. Dit betekent dat er meerdere bedrijven adverteren.De advertentie die het best aansluit bij een zoekopdracht van een persoon, wordt getoond. Het gaat dus niet om het hoogste bod, maar om meerdere factoren. Google houdt bijvoorbeeld rekening met de relevantie van je website. Als de bouncerate op je website erg hoog is, wordt de prijs ook hoger. Het gaat namelijk ten koste van de missie van Google. Google wil relevante en informatieve content tonen, precies hetgeen waar een bezoeker naar op zoek is. Als je website te lang laadt, geen relevante content heeft of je veilingbod te laag is, wordt jouw advertentie minder vaak of niet getoond.  Een concurrent, waarvan de website beter is, krijgt dan de positie van de advertentie, soms zelfs voor een lagere prijs. 

Google bepaalt de positie van een advertentie door de volgende elementen:

  • Het bod
  • de website kwaliteit
  • de advertentiekwaliteit
  • het minimale bod
  • de context van de zoekopdracht
  • advertentie-extensies.

Er zijn dus veel verschillende factoren waarmee Google rekening houdt. Check al deze elementen voordat je Google advertentie live gaat.

Soorten advertenties

Google is de absolute marktleider onder alle zoekmachines. Andere zoekmachines zijn Bing, Yahoo en Zoeken.nl. Maar deze worden een stuk minder gebruikt door Nederlanders. In iedere zoekmachine is er ruimte gecreëerd voor betaalde advertenties. Bijvoorbeeld de bovenste en onderste drie zoekresultaten of aan de zijkant. Er zijn verschillende soorten advertenties. Denk aan tekstadvertenties, beeldadvertenties of tegenwoordig zelfs video-advertenties. Doordat je advertentie op een opvallende plaats staat in een zoekmachine val je op, klikken mensen op de advertentie wat uiteindelijk idealiter tot een contactmoment of aankoop leidt.

Conversies met SEA

Een doel van jouw advertentie is ongetwijfeld: een x aantal conversies per maand. Echter wordt dit door veel mensen vergeten. Als je geen doelen stelt is optimalisatie ook niet mogelijk. Doordat je geen conversiedoelen hebt ingesteld, weet je niet wat een bezoeker heeft gedaan. Het best kun je conversies instellen via Google Analytics of Google Tag Manager. Voorbeelden van de verschillende conversies die je kunt bewerkstelligen door middel van Ads:

  • een ingevuld contactformulier
  • een transactie
  • het versturen van een e-mail
  • een telefoongesprek
  • een sessieduur (bijvoorbeeld langer dan x minuten)
  • het aantal bezochte pagina’s (bijvoorbeeld meer dan 4).

SEO techniek wordt beoordeeld op verschillende punten. Bijvoorbeeld:

  • De structuur van je website, het gebruik van koppen, snelle laadtijd en het gebruik van sitemaps.
  • Een snelle laadtijd van je website is enorm belangrijk, daarom gaan we daar nu vooral op in. Hoe langer een pagina erover doet om te laden, hoe groter de kans wordt dat een gebruiker het tabblad wegklikt en op zoek gaat naar een andere website. Als Google ziet dat een gebruiker niet vindt wat hij zoekt, degradeert jouw pagina steeds lager in de zoekresultaten.
  • Met een gratis tool van Google kun je zien hoe het momenteel is gesteld met de snelheid van je website. Maar er worden ook zaken aangegeven die je kunt verbeteren. Voor zowel je desktop website als die van mobiel. Check jouw website met PageSpeed Insights.
  • Een voorbeeld van een tip die Google met PageSpeed Insights geeft is de grootte van een afbeelding. Zorg dat de afmetingen niet te groot zijn en dat de kwaliteit niet te hoog is. Uiteraard blijft het wel belangrijk dat je website er goed en verzorgd uitziet. Voor je homepage kun je bijvoorbeeld voor grote afbeeldingen wat hogere kwaliteit gebruiken.

SEA in de praktijk

Het voordeel van SEA is dat je bepaalde zoekwoorden aan je advertenties kunt koppelen. Hierdoor bereik je de juiste doelgroep. Maar je kunt het ook koppelen aan een bepaalde plaats, regio, netwerk of levensfasen van personen. Het voordeel van online adverteren is dat je alle resultaten inzichtelijk bij kunt houden en kunt analyseren. Zo kun je de advertentie continu bijwerken en optimaliseren waardoor je de resultaten maximaliseert. 

Stappenplan: start met adverteren

Wil je starten met SEA? Dan hebben wij een aantal praktische tips voor je. 

  1. Maak een Google Ads account aan
  2. Bepaal op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Om dit te bepalen kun je een zoekwoordenonderzoek uitvoeren.
  3. Bepaal een bedrag dat je maximaal per dag kwijt wil zijn per klik. 
  4. Maak relevantie advertenties op basis van de zoekwoorden. Zorg dat ze goed vindbaar zijn en dat mensen zich door jouw advertentie aangesproken voelen.
  5. Zet je advertentie live! 
  6. Houd je advertentie bij. Bijvoorbeeld: zijn er zoekwoorden waar je niet op gevonden wil worden, maar nu wel wordt gevonden? Zet die dan op inactief. Zet je bijvoorbeeld in op kwaliteit in plaats van prijs? Dan kun je ervoor kiezen om het zoekwoord ‘goedkoop’ op inactief te zetten.

SEA optimaliseren

Er is een aantal factoren die invloed hebben op het presteren van je advertentie. Zoals we eerder al noemde: een zoekmachine werkt met een veilingsysteem. Hierdoor worden alleen de beste en meest relevante advertenties getoond. Je kunt invloed uitoefenen op de effectiviteit van je advertentie door verschillende factoren zoals je bod, de kwaliteit van je advertentie, een optimale bestemmingspagina, je concurrentiepositie, de context van een zoekopdracht van een consument.

De combinatie van deze gegevens zijn essentieel. Als je bijvoorbeeld een hoog bod hebt maar een irrelevante advertentie wordt deze niet vaak weergegeven en zullen je resultaten tegenvallen.

Aan de slag!

Wil je graag aan de slag met SEA, maar weet je niet hoe jij je advertenties bijvoorbeeld moet analyseren en optimaliseren? Neem dan contact op. Onze experts zorgen dat jij resultaat haalt uit jouw investeringen.