In deze blog nemen we je mee in de marketingtrends van 2021. Als marketeers zijn wij altijd op zoek naar de laatste trends om die kennis vervolgens met alle liefde te delen. Lees de laatste trends op het gebied van online marketing hieronder, ingestoken op een manier zodat jij er eventueel zelf mee aan de slag kan. Want alleen samen realiseren we marketing waar je blij van wordt.
Het volume aan content wat dagelijks op Social Media wordt geplaatst groeit nog steeds. Gebruikers hebben dus steeds meer informatie te verwerken. Belangrijk dus om op te vallen tussen deze brij aan informatie. Maar hoe doe je dit anno 2021?
De afbeelding bepaalt of men stopt met scrollen. Een kwalitatief goede en opvallende afbeelding is dus key om jouw waardevolle content gelezen te laten worden. Eigen (foto’s die voor jouw bedrijf gemaakt zijn) en herkenbare foto’s zijn de beste keuze, maar niet iedereen heeft het budget om een fotograaf hiervoor in te huren. Speciaal voor deze groep zeggen wij: Trek er zelf op uit met je smartphone. Tegenwoordig zijn de mogelijkheden van smartphonecamera’s en opmaakopties eindeloos. Gratis programma’s zoals Canva bieden templates waarmee jij een herkenbare en eigen stijl kunt creëren in jouw beeldmateriaal. Experimenteer en laat je creativiteit de vrije loop.
Nadat je een blog of andere tekst hebt geschreven, is het van belang deze aan te vullen met korte, pakkende koppen. Hiermee zorg je ervoor dat men makkelijk je teksten kan scannen.
De mate van interactie bepaald hoe vaak jouw berichten worden getoond op de tijdlijn. Dit heeft te maken met het algoritme van social media. Daarnaast creëer je met interactie een wisselwerking in je communicatie en bouw je aan betrokkenheid. Geef dus reacties op jouw content een like en reageer.
*Let op: Vergeet niet om al je content mobielvriendelijk te maken. Misschien zelfs wel mobile first. Onze online activiteit vindt namelijk steeds meer via onze smartphone plaats.
Voor wie denkt dat marketing via traditionele media verleden tijd is heeft het mis. Tijdens de corona-crisis steeg onze schermtijd massaal. Omdat niemand zit te wachten op vierkante ogen zoeken we naar alternatieven. Het is daarom geen verrassing dat de populariteit van kranten en tijdschriften weer toeneemt. Ook het aantal verstuurde kaarten steeg. Daarbij creëer je offline een unieke beleving. Onze tip: zorg dat je (ook) offline denkt!
Een trend die doorzet in 2021 zijn de menselijke merken.
“Merken met menselijke zielen waarmee consumenten zich willen verbinden”
Marketingfacts.nl
Ieder mens heeft eigen normen en waarden. Deze kernwaarden geven duidelijkheid over wie je bent en waarom je doet wat je doet en bepalen of wij ons identificeren met een ander. Merken spelen hier slim op in. Een merk trekt haar doelgroep aan door zich met dezelfde kernwaarden te profileren. Human-to-human brands zorgen voor herkenning, erkenning en winnen uiteindelijk het vertrouwen van de consument. Albert Heijn is hier een mooi voorbeeld van. Zij maken gebruik van echte mensen in hun reclames. Wat het zo sterk maakt is dat deze karakters herkenbare dingen meemaken. Hierdoor identificeren mensen zich met deze personages en dus het merk. Ook zet de supermarktketen zich in voor duurzaamheid. Steeds meer Nederlanders vinden dit een belangrijk thema. Als je als bedrijf hier niet in meegaat kun je het vertrouwen verliezen van je doelgroep.
Harry Piekema was jarenlang het gezicht van AH.
Inbound marketing is het delen van content die waardevol is voor jouw doelgroep. Deze tips helpen je daarbij op weg:
Verplaats je keer op keer in jouw doelgroep. Voor welke vraag of behoefte van jouw doelgroep heb jij de oplossing? Daarvoor moet je natuurlijk wel eerst je doelgroep kennen. Meer informatie daarover vind je in deze blog.
Maak bijvoorbeeld een podcast waarin je in gesprek gaat met een expert uit jouw vakgebied. Of schrijf een blog zoals deze. Kijk daarbij ook eens naar content die je al eens hebt gemaakt. Kijk of dat je daaruit een interessante opmerking of statement kunt halen en plaats die als verwijzing naar een bestaande blog. De kans is groot dat je blog door een groot gedeelte van je volgers op Social Media nog niet eens gezien is.
In deze video wordt uitgelegd hoe je deze waardevolle content kunt creëren aan de hand van het 3E-model.
We maken steeds meer gebruik van voice technologie op zoekmachines, zeker de jonge generatie. Siri, Alexa en natuurlijk Google Assistant staan 24/7 tot onze dienst. Zoektermen die we inspreken, zijn genuanceerder dan de zoektermen die we in Google intypen. Dus onze tip voor een goede Google ranking: Denk aan hele zinnen om op te nemen in plaats van enkel keywords bij het creëren van content.
Met deze tips op zak ga jij ook dit jaar impact en indruk maken. Hulp nodig bij het implementeren van de marketingtrends van 2021? Als full service marketingbureau helpen wij jou graag. Bekijk hier hoe wij samen met jou gaan voor marketing waar je blij van wordt.