marketing automation

Wat is marketing automation?

Marketing automation of automatisering, wat is dat eigenlijk? Ik denk dat de definitie van marketing automation op Wikipedia het best aansluit op onze visie/zienswijze. Hier leggen ze het als volgt uit; “Marketing automation verwijst naar software platforms en technologieën die zijn ontworpen voor marketingafdelingen en organisaties om online effectiever op meerdere kanalen te marketen en repetitieve taken te automatiseren.”

Marketing automation is in de loop van de tijd een containerbegrip geworden. Met de belofte om steevast meer leads, klanten, en dus meer omzet binnen te harken. Dit jaar willen we je op dit gebied gaan inspireren met verschillende blogs. Allemaal gebaseerd op de  ervaringen die we bij onze klanten hebben opgedaan. 

De historie van marketing automation > mailmarketing

Marketing automation komt voort uit e-mailmarketing. De basisfunctionaliteiten hiervan waren in de beginjaren vooral gericht op massaal bereik van je doelgroep. Maar ook het monitoren van resultaten. Je zag  voornamelijk of de nieuwsbrief goed afgeleverd werd. Daarnaast kon je, na een goede aflevering, zowel het percentage dat jouw mail opende (Open ratio) als het leesgedrag meten. Al snel breidde het aantal mogelijkheden uit met doelgroeplijsten en segmenten. Zo heeft Mailchimp in aug 2018 tags geintroduceerd met als doel om relevante, gerichte e-mailcampagnes te versturen aan je doelgroep. Niemand wordt graag lastiggevallen met storende e-mails. 

Wat is het verschil tussen e-mailmarketing en marketing automation?

Met e-mailmarketing ben je vooral aan het zenden. En probeer je gepersonaliseerd contact te onderhouden met je prospects en klanten. Denk hierbij aan informeren, inspireren (tips), deals promoten of nieuwe diensten en producten onder de aandacht brengen. E-mailmarketing is nog steeds populair en één van de makkelijkste manieren om zo nu en dan op de digitale deurmat van je doelgroep te vallen. E-mailmarketing gaat niet verder dan het registreren van de interactie binnen een campagne, het openen van e-mails (nieuwsbrief) of (door)clicks en doet verder niets met feedback. 

Bij marketing automation ligt de focus juist op de weg die iemand aflegt om uiteindelijk klant, of nog beter een ambassadeur, van jouw bedrijf te worden. In het marketinglandschap hebben we het dan over de buyer journey. Ook ligt de focus op het proces nadat men klant is geworden (customer journey). Marketing automation bevat de hele keten van online interacties. Neem als voorbeeld de prospect. Door deze op dynamische, interactieve wijze te tracken bouw je een uitgebreid profiel op. Endoordat je zo’n uitgebreid profiel hebt opgebouwd, kun je op maat communiceren d.m.v. een geautomatiseerd proces. Uiteraard is dit voor ieder persoon type in je doelgroep te realiseren.

Voorbeeld

Op Smyler.nl kun je ons dienstenaanbod in de vorm van een marketing menukaart downloaden. Dit zou ook een whitepaper, e-book, onderzoeksrapport o.i.d. kunnen zijn.

Nadat je je gegevens hebt ingevuld sturen wij je de marketing menukaart toe.

Zoals je ziet ontvangen we een emailadres inclusief voor- en achternaam. Deze gegevens worden conform wet- en regelgeving weggeschreven in marketing automation functionaliteit. Het contact (CRM) krijgt een tag mee “marketing menukaart download” en wordt tevens door ons op de suspect-lijst geplaatst. Wanneer  het contact al bekend is, door een voorgaand contactmoment of download, wordt deze aanvraag uiteraard aan de reeds bestaande gegevens toegevoegd. 

Van de marketing menukaart is een automatisering gemaakt. Deze automatisering is het begin van een reeks acties en triggers (soort van marketing treintje). Na een week krijgt de persoon automatisch een gepersonaliseerde mail met de vraag of hij vond wat hij zocht. Ook staat in deze mail een klantverhaal i.c.m. afgenomen diensten die ook in de marketing menukaart staan. Wordt deze mail niet gelezen dan sturen we, na een vooraf ingestelde tijdsperiode, deze mail opnieuw. Maar dan met een ander onderwerp. Dit is gelijk een A/B test.  Door middel van een A/B test kunnen we zien welk mail onderwerp beter scoort. Dit blijf je toepassen totdat je de titel hebt gevonden. Dus ook in alle gepersonaliseerde vervolg mails die niet worden geopend. 

Nadat deze mail is gelezen vervolgt de automation. De persoon krijgt een mail met daarin de mogelijkheid om gratis een contentkalender te downloaden. Heeft de persoon op de hiervoorgaande mail gereageerd met de vraag of hij vond wat hij zocht, dan start er een andere flow met acties. Dit gaat zo maximaal 4 keer door. Als de persoon bijvoorbeeld één van onze inspiratiesessies bezoekt, of een afspraak maakt om gebeld te worden, stoppen de herhalingen. 

Zo bouwen wij talloze flows en funnels voor onze klanten. Zoals funnels om nieuwe medewerkers aan te trekken of je product of dienst te promoten. Denk aan testen, demo’s of trials. Veel voorkomende supportvragen kan je ook automatiseren. Klanten worden op deze manier snel geholpen en je ontlast je supportafdeling met veel voorkomende vragen. 

Benieuwd wat marketing automation voor jou kan betekenen?

Boek hier een inspiratiesessie met Jaap en hij legt het graag aan je uit.