Content genereren. Wat wordt hiermee bedoeld en waarom zou jij dat doen?

Content genereren. Een vakterm in de marketing-branche. Een containerbegrip dat gebruikt wordt voor zo’n beetje alles wat naar buiten gaat over uw bedrijf. Maar wat betekent content en wat kun je ermee?

Als wij het hebben over content bedoelen we daarmee teksten en beelden. Teksten en beelden die gebruikt worden om jouw doelgroep te bereiken, te informeren. De doelgroep kan zowel flexwerker als klant zijn. Denk aan teksten op uw website, blogs, whitepapers, nieuwsbrief, e-mails, etc. Maar ook aan afbeeldingen die je gebruikt voor jouw advertenties, reclame-uitingen, filmpjes en overige beelden. Tot dusver niets nieuws waarschijnlijk.

Met zorg heb je jouw bedrijfsnaam, pand, huisstijl en website bedacht en samengesteld. Alles hiervan draagt namelijk bij aan het beeld dat je wilt uitdragen. Ook de content die je genereert draagt bij aan dit beeld. Maar heb je ook bedacht dat het niet-genereren van content ook iets over jouw bedrijf zegt? Alles wat online wel én niet doet draagt bij aan het beeld dat klanten hebben van jouw bedrijf. Stel dat wij als online marketingbureau geen gebruik zouden maken van social media. Als je overweegt om met ons in zee te gaan, maar je kan geen content van ons vinden op social media kunt je jezelf afvragen of wij je hierin dan wel als beste kunnen adviseren.

Content wordt vaak gemaakt naar aanleiding van een contentstrategie, nog zo’n marketingterm. Het hebben van een contentstrategie is geen noodzaak voor het succesvol worden of zijn van jouw bedrijf. Misschien denk je dat je geen contentstrategie nodig hebt. Echter elk bedrijf heeft een contentstrategie, alleen zijn ze er zich soms niet van bewust. Een contentstrategie kent veelal een van de volgende strategieën:

  • Binding van klanten en prospects
  • Genereren van inkomende leads
  • Naamsbekendheid
  • Zich neerzetten als marktleider

Het kan ook zo zijn dat je voor elk online kanaal een andere strategie heb. Later in een blog volgt meer informatie over kanalen. Het genereren van leads is veelal het primaire doel.

Content genereren samengevat. Met content worden de teksten en beelden bedoeld die je gebruikt voor de marketing van jouw bedrijf. Alles wat je doet op het gebied van content en elk online kanaal waar je aanwezig bent zegt iets over jouw bedrijf. Een contentstrategie helpt bij het bepalen van de content die je online plaatst. Door de content te toetsen aan je contentstrategie weet je of de tekst of het beeld zal bijdragen aan jouw bedrijf.

Als vervolg hierop kun je onze blog lezen over hoe je content genereert en waar (welk kanaal of kanalen).