Contenmarketing

Wat kan ik verwachten van content marketing?

“Wat kan ik verwachten van content marketing?” Dat is een vraag die vaak aan ons wordt gesteld. Begrijpelijk. Want wat is nou precies content? En marketing is een al even vaag begrip, wat vaak zelfs een slecht imago heeft. In deze blog gaan we proberen om enigszins antwoord te geven op de vraag wat je kunt verwachten van een content marketeer.

Wat is content?

Content is alle informatie die je (online) deelt. Content betekent letterlijk ‘inhoud’. Als we in de marketing over content spreken dan hebben we het over de teksten en het beeldmateriaal dat we gebruiken om jouw bedrijf, product of dienst te vermarkten. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen  van een bericht op een social medium, maar ook een afbeelding op je website, de inhoud van een webpagina of een filmpje. Kortom: Content is de boodschap in woord en/of beeld.

Wat is content marketing?

Content marketing is dus het gebruik van relevante en waardevolle teksten en/of beeldmateriaal met commerciële doeleinden. Je hebt naast contentmarketing nog veel meer soorten marketing, zoals bijvoorbeeld: 

  • E-mailmarketing
  • Telemarketing
  • Advertising
  • Eventmarketing
  • Affinity marketing

In Jip-en-Janneke-taal komt content marketing neer op het volgende: door middel van teksten en beelden gaan we via de meeste geschikte locaties jouw doelgroep overhalen om (meer) bij je te kopen, om klant te worden of om meer interactie met hen aan te gaan. Dit kan online via bijvoorbeeld een online advertentie of een social medium, maar uiteraard kan het ook offline, bijvoorbeeld via een digitaal billboard of brochure.

‘Waarom niet?’ – is natuurlijk het voor de hand liggende antwoord vanuit ons als content marketeers. Grapje natuurlijk! Maar wij zijn daar, vanzelfsprekend,wel echt vanuit overtuigd. 

Laat ik uitleggen wat content marketing voor jouw bedrijf kan betekenen door ons eigen bedrijf als voorbeeld te nemen. Als je deze blog leest, betekent dat content marketing je interesseert. Je bent bij deze blog terecht gekomen doordat je googlede, waarna wij opvielen tussen alle resultaten. Of doordat je ons bericht voorbij zag komen op een social medium waarbij de afbeelding en/of titel je triggerde. Dát is content marketing. Zorgen dat je boodschap opvalt, aanspreekt en waardevol is. Door het lezen van deze blog bepaal je of je ons bedrijf waardevol vindt – of niet. 

Een belangrijke reden om aan content marketing te doen  Contentmarketing is gratis. Althans, als jij je tijd niet als geld berekend. Accounts op social media zijn gratis, een website heb je toch al, je hebt vaak ook al een aantal mooie foto’s van jouw bedrijf. Het enige wat je nu nog hoeft te doen, is het plaatsen van content op een opvallende en interessante manier. En dat laatste, dat is waar marketingbureaus bij helpen. Want dát content marketing interessant is, daarvan hoeven we een ondernemer vaak niet te overtuigen, maar hóe content marketing interessant wordt voor potentiële klanten is wel een vak apart. Het mooie vak van de content marketeer.

Wat doet een content marketeer?

Nu het – hopelijk – duidelijk is wat content marketing inhoudt, komen we bij de vraag: wat doet de content marketeer? In de afbeelding hieronder zie je hoeveel data er iedere minuut wordt gegenereerd. Dit laat het nut én de noodzaak van de content marketeer zien. 

Het is de schone taak aan de content marketeer om te zorgen dat jij opvalt tussen bijvoorbeeld de 55.140 foto’s op Instagram en 4.497.420 toevoegingen op Google die er elke 60 seconden worden toegevoegd. Om over algoritmes nog maar te zwijgen. Iedereen kan waardevolle en niet-waardevolle content maken en plaatsen. Verschillende taken die een content marketeer uitvoert zijn:

  • Opstellen van contentstrategie en bijbehorende contentkalender
  • Schrijven van blogs, artikelen en nieuwsbrieven (online)
  • Schrijven van flyers of brochures (offline)
  • Verzamelen en (laten) produceren van beeldmateriaal
  • Zorgen dat online uitingen zoekmachine-geoptimaliseerd zijn
  • Monitoren en analyseren van de verspreide content
  • Beheren van content op website en social mediakanalen.

Wat kan ik verwachten van de content marketeers van Smyler?

In principe kan iedereen content maken en gratis plaatsen op internet en social media. Het is de kunst echter dat jouw content wordt gezien en gevonden door jouw doelgroep tussen de hoeveelheid content en het algoritme. Zoals we al eerder schreven, zit dat in hóe de content geplaatst wordt. Op het moment dat wij voor jou aan de slag mogen gaan, maken wij het DNA van jouw bedrijf zo snel mogelijk eigen. Wat maakt jouw bedrijf uniek t.o.v. concurrenten? 

Lees hier wat wij voor BVP betekenen. 

Het persoonlijk maken van jouw bedrijf, dat is onze kracht. Dit doen we door bij je op kantoor te komen zitten om zo – bewust en onbewust – de bedrijfscultuur en het DNA van jouw bedrijf op te nemen. Soms eenmalig, vaker (en liever) regelmatig. Bijvoorbeeld 1x per maand of per week zelfs. De werkzaamheden van onze contentmarketeers variëren van het begeleiden van de marketingmedewerker van een bedrijf voor strategie en advies, tot het gehele pakket van strategie, ontwerpen en het  plaatsen van content. En alles wat daarbij komt kijken. De rol van onze content marketeers wordt dus volledig op jouw bedrijf afgestemd. We begrijpen dat dit minder concreet lijkt dan een vast omlijnd marketingplan. Maar dit is wel de manier waarop de resultaten voor jouw bedrijf het best tot stand komen. Marketing kan veel geld kosten, maar uiteindelijk gaat het erom dat marketing meer oplevert dan dat het kost. Toch? Ons doel is dat blij wordt van Smyler. 

Ben jij enthousiast geworden over content marketing? Of wil je meer weten over onze manier van werken? Maak hier en afspraak voor een gratis en vrijblijvende inspiratiesessie

Meer lezen over het onderwerp? In deze blog gaan we verder in op de vraag wat er wordt bedoeld met content genereren.