Huisstijl. De vertegenwoordiger van jouw bedrijf.

Je hebt er lang over nagedacht. Je naam. Je doelstelling. Je visie. En nu sta je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Laat de klanten maar komen! Dat je een website moet hebben is wel duidelijk, maar heb je nagedacht over hoe deze vormgegeven moet worden? Wat is je huisstijl eigenlijk en heb je al een logo?

Je huisstijl is de vertegenwoordiger van je bedrijf. De eerste communicatie naar de buitenwereld. Je kunt prachtige teksten op je website of flyers hebben. Maar als de vormgeving niet de aandacht vraagt, zal jouw toekomstige klant waarschijnlijk niet de moeite nemen om het te lezen. Jouw huisstijl moet je potentiële klant het gevoel geven dat ze met jou en niemand anders in zee willen!

Zo’n huisstijl, waar draait dat allemaal om?

  1. Logo

Je logo is het beeldmerk van je bedrijf. Een beeldmerk dat herkenning voor je ‘brand’ oproept. Dit hoeft geen ingewikkeld teken te zijn waarin gelijk je hele visie duidelijk is. Integendeel. Een eenvoudig beeldmerk zal veel sneller blijven hangen.

2. Kleuren

Herkenbaarheid in je huisstijl creëer je in de eerste plaats door de kleuren die je gebruikt. Deze kleuren laat je terugkomen in je website, je drukwerk en uitingen (op bijvoorbeeld Social Media). Kleuren geven een gevoelswaarde weer (rood voor passie, blauw voor betrouwbaarheid, etc.) Maar ze kunnen ook voor een dienstverlening staan. Een hovenier zal waarschijnlijk voor groen als hoofdkleur kiezen, terwijl een zorginstelling sneller voor paars kiest. 

Ben je een sprankelende, frisse organisatie, dan kies je eerder voor felle kleuren. Wil je vooral laten zien dat je veel specifieke kennis in huis hebt, dan kies je voor meer verzadigde kleuren. Ook de doelgroep die je aan wilt spreken is erg belangrijk in je kleurkeuze. 

3. Lettertype

Eenduidigheid in je lettertype is erg belangrijk. Het is prettig voor de leesbaarheid, maar het kan ook visueel de boodschap versterken. Of afzwakken, als je niet voor het juiste lettertype kiest. 

4. Drukwerk

Ook al doe je alles digitaal, aan drukwerk ontkom je nooit helemaal. Een reclame hier en daar. Of simpelweg je visitekaartje. Sta je vaak op events, dan is een beurswand of display belangrijk. Je correspondentie is een hele belangrijke. Of je dit nu digitaal doet of per post, ook de stijl van je briefpapier (en facturen!) draagt bij aan de (eerste) indruk van de ontvanger. Flyers, brochures, whitepapers of wat je ook maar naar buiten stuurt, het vertegenwoordigt jouw bedrijf.

5. Signing

Vergeet niet om je imago te laten zien in je fysieke kantoorpand. Van binnenuit voor bezoekers, maar maak jezelf vooral ook bekend op de buitenkant van het pand. Je naam en logo natuurlijk, maar denk ook na over de positionering van deze uitingen op het pand. Vlaggen die van een afstand zichtbaar zijn of roll-up banners. Deze kun je bijvoorbeeld ook meenemen naar beurzen en events. Autobestickering is ook een goede manier van reclame maken, je vergroot je zichtbaarheid en daarmee je naamsbekendheid. 

Genoeg om over na te denken dus! En schroom niet om een professioneel reclamebureau in te schakelen. Zij weten precies waar ze rekening mee moeten houden. Vergeet niet: maak je bedrijf herkenbaar voor de buitenwereld!

Laat een reactie achter