Hoe en waarom moet ik mijn doelgroep bepalen?

Het is verleidelijk om te denken dat iedereen op jouw product of dienst zit te wachten. Zeker omdat de online wereld geen grenzen kent. Daarin schuilt juist het gevaar. Vooral als je geen focus op je doelgroep hebt. Dat is schieten met hagel, en maar hopen dat je een keer iets raakt. Vooral zonde van jouw marketingbudget.

Zorg ervoor dat je weet waar je voor gaat en staat. Eigenlijk is dat je missie en visie. Ik mag ervan uitgaan dat die wel bekend is, want anders krijg je sowieso wildgroei in je kandidaten-, en klantenbestand. Weet wie jouw ideale klant of kandidaat is. En ga tot naadje van de kous om alle relevante informatie van die betreffende doelgroep te verzamelen. Weet welke behoefte ze hebben, waar ze van houden en wat ze doen. Waarvan liggen ze ‘s nachts wakker? Speel daarop in.

Ken je klant of kandidaat. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom hierbij twee opeenvolgende tips om dat wat meer voor elkaar te krijgen. En vooral zo te houden en te onderhouden. Want niets blijft in deze (online) wereld hetzelfde. Ook je doelgroep verandert in zijn of haar behoefte.

Tip 1: Segmenteren
Wees specifiek en start met segmenteren, maar schiet er niet in door. Segmenteren betekent het opsplitsen in afzonderlijke delen van gegevens, een markt, kandidaten of klanten. Denk hierbij aan branches, werkgebieden en functies. Een voordeel van segmenteren is dat jouw boodschap beter aankomt bij je doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld de bouwwereld in het algemeen aanspreken, maar een timmerman leest jouw artikel of vacature anders dan een steigerbouwer of een metselaar. Door de bouw te segmenteren in die gebieden waarin je actief wilt zijn, wordt je relevanter. Uniek en specifiek zijn wordt dan niet alleen beloond door jouw doelgroep, maar ook door zoekmachines met als gevolg een betere online ranking dan je concurrent. Maar wees alert dat je bij het segmenteren ook niet te ver gaat. Het verdienmodel moet kloppen (kosten en baten) en de doelgroep moet wel interessant en bereikbaar zijn voor je organisatie.

Tip 2: Persona’s
Een andere manier van segmenteren is door de inzet van persona’s. Met persona’s breng je klantsegmenten tot leven binnen de organisatie. Een persona (of ijkpersoon) is een zeer gedetailleerde omschrijving van een gebruiker van je product of dienst. Deze persona staat representatief voor jouw doelgroep, gebaseerd op data, interviews en persoonlijke contacten.

Een persona spreekt tot de verbeelding, leidt tot herkenning en biedt uitstekend hulp bij marketingbeslissingen en uitingen. Omdat jouw contentmarketeers meer feeling krijgen met hun publiek, kunnen ze gerichtere content bieden en levert dit uiteindelijk meer bereik en bekendheid op. Met als gevolg een hogere conversie, inschrijving of wat je online doelstelling dan ook is. Door dit te doen kom je ook meer bij de persoonlijke behoefte van de doelgroep terecht, wat belangrijk is in jouw uitingen naar de doelgroep. Als de doelgroep niet van voetbal houdt, hoef je dat dan ook niet te combineren in jouw uitingen. Natuurlijk komt er meer bij kijken dan dat ik nu beschrijf. Houdt onze blog’s in de gaten want we schrijven vaker over dit onderwerp. Dankzij een persona weet je dus wie je ideale kandidaat of klant is, wat zijn behoefte is en waar hij zijn informatie vandaan haalt.