Hoe en waarom moet ik mijn doelgroep bepalen?

Het is verleidelijk om te denken dat iedereen op uw product of dienst zit te wachten. Zeker omdat de online wereld geen grenzen kent. Daarin schuilt juist het gevaar. Vooral als u geen focus op uw doelgroep hebt. Dat is schieten met hagel, en maar hopen dat u een keer iets raakt. Vooral zonde van uw marketingbudget.

Zorg ervoor dat u weet waar u voor gaat en staat. Eigenlijk is dat uw missie en visie. Ik mag ervan uitgaan dat die wel bekend is, want anders krijgt u sowieso wildgroei in uw kandidaten-, en klantenbestand. Weet wie uw ideale klant of kandidaat is. En ga tot naadje van de kous om alle relevante informatie van die betreffende doelgroep te verzamelen. Weet welke behoefte ze hebben, waar ze van houden en wat ze doen. Waarvan liggen ze ‘s nachts wakker? Speel daarop in.

Ken uw klant of kandidaat. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom hierbij twee opeenvolgende tips om dat wat meer voor elkaar te krijgen. En vooral zo te houden en te onderhouden. Want niets blijft in deze (online) wereld hetzelfde. Ook uw doelgroep verandert in zijn of haar behoefte.

Tip 1: Segmenteren
Wees specifiek en start met segmenteren, maar schiet er niet in door. Segmenteren betekent het opsplitsen in afzonderlijke delen van gegevens, een markt, kandidaten of klanten. Denk hierbij aan branches, werkgebieden en functies. Een voordeel van segmenteren is dat uw boodschap beter aankomt bij uw doelgroep. U kunt bijvoorbeeld de bouwwereld in het algemeen aanspreken, maar een timmerman leest uw artikel of vacature anders dan een steigerbouwer of een metselaar. Door de bouw te segmenteren in die gebieden waarin u actief wilt zijn, wordt u relevanter. Uniek en specifiek zijn wordt dan niet alleen beloond door uw doelgroep, maar ook door zoekmachines met als gevolg een betere online ranking dan uw concurrent. Maar wees alert dat u bij het segmenteren ook niet te ver gaat. Het verdienmodel moet kloppen (kosten en baten) en de doelgroep moet wel interessant en bereikbaar zijn voor uw organisatie.

Tip 2: Persona’s
Een andere manier van segmenteren is door de inzet van persona’s. Met persona’s brengt u klantsegmenten tot leven binnen de organisatie. Een persona (of ijkpersoon) is een zeer gedetailleerde omschrijving van een gebruiker van uw product of dienst. Deze persona staat representatief voor uw doelgroep, gebaseerd op data, interviews en persoonlijke contacten.

Een persona spreekt tot de verbeelding, leidt tot herkenning en biedt uitstekend hulp bij marketingbeslissingen en uitingen. Omdat uw contentmarketeers meer feeling krijgen met hun publiek, kunnen ze gerichtere content bieden en levert dit uiteindelijk meer bereik en bekendheid op. Met als gevolg een hogere conversie, inschrijving of wat uw online doelstelling dan ook is. Door dit te doen komt u ook meer bij de persoonlijke behoefte van de doelgroep terecht, wat belangrijk is in uw uitingen naar uw doelgroep. Als u doelgroep niet van voetbal houdt, hoeft u dat dan ook niet te combineren in uw uitingen. Natuurlijk komt er meer bij kijken dan dat ik nu beschrijf. Houdt onze blog’s in de gaten want we schrijven vaker over dit onderwerp. Dankzij een persona weet je dus wie je ideale kandidaat of klant is, wat zijn behoefte is en waar hij zijn informatie vandaan haalt.

Download hier een voorbeeld persona.

Meer over het kennen van uw klant in mijn volgende blog.